Κυριακή, 30 Αυγούστου 2009

Το Ελληνικό UAV αεροσκάφος Πήγασος ΙΙ στην Πολεμική Αεροπορία

Τα εχθρικά άρματα κινούνται μέσα στη νύχτα στα πλευρά της ελληνικής στρατιωτικής παράταξης και ο διοικητής τους είναι βέβαιος ότι θα αιφνιδιάσει τους Έλληνες χτυπώντας τους στα μετόπισθεν. Τίποτε δεν φαίνεται να κινείται γύρω τους και το σκοτάδι της νύχτας είναι πυκνό. Όμως σε ύψος 15.000 ποδών ένα μικρό ρομποτικό αεροπλάνο σαρώνει τη νύχτα. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Πήγασος ΙΙ είναι σχεδόν αόρατο στα ραντάρ, ενώ οι θερμικές του κάμερες εντοπίζουν από μακριά τους θερμούς όγκους των αρμάτων μέσα στην ψυχρή νύχτα. Η εικόνα τους, σαν κοπάδι από πυγολαμπίδες, φτάνει μέσω του ελληνικού δορυφόρου στο Κέντρο Διοίκησης σε χρόνο μηδέν. Τα στίγματά τους διαβιβάζονται άμεσα σ΄ ένα ζεύγος ελληνικών F-16 που περιπολούν πάνω από τη Λήμνο. Οι πιλότοι περνούν τα δεδομένα στις έξυπνες βόμβες JDΑΜ που μεταφέρουν. Σε μερικά λεπτά τα εχθρικά τανκς έχουν εξουδετερωθεί...
Ο Πήγασος δεν είναι ένα όπλο που ανήκει στη σφαίρα της μυθολογίας, όπως το όνομά του. Μόλις πριν από λίγες ημέρες πέρασεένα ιδιαίτερα σκληρό πολεμικό τεστ στη Δυτική Ελλάδα και πολύ σύντομα, εντάσσεται πλήρως στο οπλοστάσιο της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας!

Οι αποστολές του
Αποστολή του, όπως φάνηκε από το σενάριο προσομοίωσης που προαναφέραμε, είναι η στοχοποίηση του εχθρού αθόρυβα, αόρατα, με ακρίβεια, πίσω από τις γραμμές του. Η μεγάλη διαφορά από το σύνολο σχεδόν των άλλων όπλων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι ότι το μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UΑV) Πήγασος ΙΙ είναι ελληνικής ανάπτυξης, σχεδίασης και κατασκευής, με πολύ λίγες προσθήκες ξένης τεχνολογίας- κυρίως από το Ισραήλ.
Την πρώτη απόπειρα των τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας για το ελληνικό UΑV τη συναντάμε νωρίς, στις αρχές της δεκαετίας του ΄80, και έκτοτε ακολούθησαν πολλά σκαμπανεβάσματα. Το 2002 κατασκευάστηκε το πρώτο Πήγασος και άρχισαν δειλά οι δοκιμές του. Το 2005 αποφασίστηκε η αναβάθμισή του με νέα άτρακτο, βελτιωμένα χαρακτηριστικά και επιδόσεις, ενώ σύντομα τα 4 πρώτα Πήγασος ΙΙ ήταν γεγονός. Πέρυσι τα ελληνικά UΑV εξοπλίστηκαν με 3 κάμερες υψηλής ευκρίνειας ημέρας- νύχτας ισραηλινής κατασκευής. Το μεγάλο πλεονέκτημά του είναι ότι απογειώνεται και προσγειώνεται σε μικρούς διαδρόμους. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα κατασκευής άλλων 12 UΑV, με εμπλοκή πλέον και του ΓΕΕΘΑ λόγω της διακλαδικής αξιοποίησής του.

Μέσω δορυφόρου
Η τελευταία δοκιμή, σε καθαρά επιχειρησιακό περιβάλλον, έγινε πριν από λιγες μέρες στο πλαίσιο της άσκησης «Ηνίοχος» και η κατασκοπευτική εικόνα (βίντεο) που έπαιρνε ο Πήγασος ΙΙ από τα αλλεπάλληλα «πεδία μάχης» στα οποία ενεπλάκη έφθανε μέσω του δορυφόρου Ηellas-Sat και στα Κέντρα Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ. Έχουν προηγηθεί και άλλες φάσεις αξιολόγησης και σε συνθήκες ηλεκτρονικών αντιμέτρων με άριστες επιδόσεις.
Σύμφωνα με τον αμυντικό αναλυτή δρα Κωνσταντίνο Γρίβα, η εισαγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στο ελληνικό οπλοστάσιο συνιστά σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη δικτυοκεντρικών ικανοτήτων μάχης, κάτι που αποτελεί μονόδρομο για ένα σύγχρονο στράτευμα που θέλει να ενισχύσει τις μαχητικές του ικανότητες χωρίς να στραγγίξει το εθνικό θησαυροφυλάκιο.
Μάλιστα το καλοκαίρι, ύστερα από συνεννόηση του αρχηγού ΓΕΑ αντιπτεράρχου Γ. Γιάγκου με τους αρμοδίους της Πολιτικής Προστασίας, τα 4 διαθέσιμα Πήγασος ΙΙ χρησιμοποιούνται για επιτήρηση μεγάλων περιοχών με σκοπό την έγκαιρη ειδοποίηση σε περιπτώσεις πυρκαγιών.

Επόμενο βήμα η ρίψη βλημάτων
ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, ο Πήγασος, το φτερωτό άλογο- γιος του Ποσειδώνα, μετέφερε τους κεραυνούς του Δία. Για την Πολεμική Αεροπορία και τους τεχνικούς της η χρησιμοποίηση του Πήγασου για ρίψη βλημάτων κεραυνών είναι το επόμενο βήμα! Ήδη, οι Αμερικανοί, που μαζί με τους Ισραηλινούς έχουν την πιο προηγμένη τεχνολογία σε μη επανδρωμένα (ρομποτικά)
αεροσκάφη, χρησιμοποιούν το UΑV Ρredator ΙΙ όχι μόνο για κατασκοπευτικές πτήσεις και επιτήρηση μεγάλους βάθους αλλά και για εκτόξευση βλημάτων.

*Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα της κατασκευής του είχε ξεκινήσει πολλές φορές και άλλες τόσες είχε σταματήσει. Και όπως ακούγεται στους διαδρόμους του υπουργείου Αμυνας, κανένας απ' όσους έχουν να κάνουν με το εμπόριο όπλων δεν ήθελε να προχωρήσει, αφού τα συμφέροντα και οι τιμές των «ανταγωνιστών» του είναι τεράστια...Ο νοών νοείτο!!!

*Το καλύτερο; Οι πτήσεις του κοστίζουν ελάχιστα σε σχέση με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ ας σημειωθεί ότι σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από μια ομάδα οχτώ τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Κόστισε... 20 φορές λιγότερο σε σχέση με αντίστοιχα, που κυκλοφορούν στο εμπόριο!

ΤΑ ΝΕΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ