Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2009

Παρανόμησε, έπαθε βλάβη και... ζήτησε άδεια

Οτι η ένταση χτυπάει κόκκινο για τα καλά αυτό το καλοκαίρι στην Πολεμική Αεροπορία είναι δεδομένο, με τις συνεχιζόμενες υπερπτήσεις στα ελληνικά νησιά από τουρκικά αεροσκάφη (39 φέτος), εναέριες παρανομίες που βαφτίζουν «εκπαιδευτικές πτήσεις» οι στρατηγοί της γείτονος, παρά το θερινό μορατόριουμ.
Ομως, χθες, η επικίνδυνη αυτή πρακτική λίγο έλειψε να δημιουργήσει και άλλα, σοβαρότερα, παρατράγουδα, με το Αιγαίο να παίζει τον ρόλο του παγίως εστιασμένου πεδίου προβλημάτων:
Γιατί η προβλεπόμενη από τα ελληνοτουρκικά Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης «hot line» μεταξύ των αεροπορικών στρατηγείων Λάρισας και Εσκί Σεχίρ ενεργοποιήθηκε νωρίς το απόγευμα για τουρκικό F-16 που παρουσίασε βλάβη, ενώ πετούσε παρανόμως δυτικά της Ικαρίας, ώστε να του δοθεί «άδεια» υπέρπτησης στο νησί και να πετάξει επειγόντως πίσω στην πλησιέστερη τουρκική βάση: το αεροσκάφος και το «ζευγάρι» του είχαν μόλις πραγματοποιήσει υπερπτήσεις σε Φαρμακονήσι, Αγαθονήσι και Φούρνους.
Τα δύο αεροσκάφη ανήκαν σε σχηματισμό 6 συνολικά τουρκικών F-16 που, όπως κατέγραψαν τα ραντάρ, μπήκαν στο FIR Αθηνών νότια από το Φαρμακονήσι στις 16.11. Τα δύο F-16 ξέκοψαν από το σχηματισμό (που έτσι κι αλλιώς παρανομούσε, παραβιάζοντας τον ελληνικό εναέριο χώρο) και πέταξαν διαδοχικά πάνω από το Φαρμακονήσι (16.16, σε ύψος 3.000 ποδών-1.000 μέτρα), το Αγαθονήσι (16.18, στα 1.000 πόδια-330 μέτρα) και τους Φούρνους (16.20, στα 3.300 πόδια-1.330 μέτρα). Συνέχισαν με πορεία προς δυσμάς, ενώ ο σχηματισμός αναχαιτιζόταν ήδη σε εμπλοκή εικονικής αερομαχίας με ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη.
6 λεπτά αγωνίας
Ακολουθούν έξι λεπτά αγωνίας: το τουρκικό F-16 αναφέρει emergency λόγω βλάβης στο Εσκί Σεχίρ. Από εκεί τηλεφωνούν στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικού Ελέγχου (ΕΚΑΕ) στη Λάρισσα για να ειδοποιηθεί το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας(ΑΤΑ) ότι το αεροσκάφος που κινδυνεύει οφείλει να πράξει τα προβλεπόμενα: να πάρει ύψος και να επιστρέψει σε ευθεία πορεία. Αυτό προέβλεπε υπέρπτηση της δυτικής Ικαρίας που πραγματοποιήθηκε στα 15.000 πόδια (5 χλμ.) στις 16.26, με το τουρκικό αεροσκάφος να προσγειώνεται σε στρατιωτική βάση της γείτονος. Τι θα προέκυπτε από αναγκαστική προσγείωσή του σε αεροδρόμιο ελληνικού νησιού ή, το χειρότερο, πτώση του σε ξηρά ή θάλασσα ήταν ενδεχόμενο για το οποίο στρατιωτικές πηγές χθες μας έλεγαν «ας μην το συζητάμε καλύτερα...».
Δεκατρείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από τρεις σχηματισμούς 14 συνολικά αεροσκαφών, έξι από τα οποία οπλισμένα, ήταν η χθεσινή συνολική τουρκική εναέρια παραβατικότητα.
* Εντονο διάβημα διαμαρτυρίας προς την τουρκική κυβέρνηση υποβλήθηκε το βράδυ μέσω της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα. *


http://www.enet.gr/?i=news.el.politikh&id=66198